444 5 438     info@gedik.edu.tr

14 Ara 2016

Kimlikli Bebekler Etkinliği Düzenlendi

ETKİNLİĞİ DÜZENLEYEN : İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ GEDİK MESLEK YÜKSEKOKULU ÇOCUK GELİŞİMİ PROGRAMI

KONUŞMACI : DOÇ. DR. EBRU AKTAN ACAR

KATILIMCI SAYISI : 150

“Erken Çocukluk Döneminde Ön Yargılara Yönelik Bir Uygulama Örneği:

Kimlikli Bebekler (Persona Dolls)”

Doç. Dr. Ebru Aktan Acar

Farklılara bakış açısı toplumlara ve kültürlere göre değişir. Kendi içindeki “farklı” yı kabul edebilen toplum, ona sağladıklarıyla onu kazanmış ve üretken bir birey haline getirmiş olur. Bunu yapamadığı zaman ise o toplumun çok sayıda kanayan yarası vardır demektir. Peki kimdir bu “farklı” lar? Herhangi bir zihinsel ya da bedensel engeli olanlar, bazı fizyolojik hastalıklara sahip olup bunlarla yaşamak zorunda kalanlar, bazı ruhsal hastalıklara sahip olanlar, görme engelliler, farklı kültür yapılarından gelenler,  üstün yetenekliler, şişmanlar, kısa boylular, gözlüklüler, dişinde tel takılı olanlar, farklı ten rengine sahip olanlar ve daha niceleri…

Küçük çocukların farklılıklarla tanışmalarında ve onlarla yaşamlarını zenginleştirmelerine yardımcı olabilecek bir uygulama, “Kimlikli Bebekler” (Persona Dolls) dir. Kimlikli Bebekler, çocukların duygularını ifade etmeleri, diğer kişilerin hissettiklerini anlamaları, farklı kimliklerdeki ve özelliklerdeki insanlara saygı göstermeleri için Amerika, Avustralya, Güney Afrika ve İngiltere gibi dünyanın çeşitli ülkelerinde kullanılan bir yaklaşımdır. Erken Çocukluk Eğitiminde 1.5 yaşından itibaren kullanılması uygun olan bu bebekler çocukların, kimlik ve güven duygularının gelişmesinde; toplumdaki önyargılarla mücadele etmelerinde; kendilerinden başka kişilere karşı empati ve saygıya dayalı ilişkiler kurmalarında, eğlenceli ve yenilikçi bir bakış açısı getirmektedir. Bu seminerde, Farklılıklara Saygı Programı’nın doğuşu ve ana hatları, Kimlikli Bebekler Yaklaşımı’nın erken çocukluk döneminde uygulanması ile ilgili bilgiler ve Türkiye ve farklı ülkelerden uygulama örnekleri ile birlikte katılımcılarla paylaşılacaktır. Ardından gerçekleştirilecek çalıştay da ise katılımcılar küçük gruplar halinde bebeklerle uygulama fırsatı elde edecekler; sonra da tüm grupla paylaşarak değerlendirme fırsatı bulacaklardır.